~Ana Moldovan: „Lisabona“

De 2 ani de zile visam la o vacanta in Lisabona ,in sfarsit in anul acesta de sfintele sarbatori ale pastilor soarta a hotarat sa pot vedea orasul la care visam deja de atita timp ,am ajuns la ora amiezi in Lisabona ,avionul in care eram noi a facut un tur deasupra Lisabonei iar eu ma uitam fascinata nu stiam de sus unde se termina fluviul si de unde incepe oceanul,era superb totul am coborat din avion si am mers in sala de bagaje sa ne recuperam valizele aici surpriza tocmai valiza noastra sa ratacit la Madrid nici nu stiam daca sa fiu suparata sau sa nu bag in seama acest mic amanunt ,ma astepta o saptamana de vacanta frumoasa , intr-un final sa gasit valiza era la Madrid urma sa o trimita peste cateva ora la Lisabona si apoi la hotelul unde eram cazati.Am mers cu autobuzul  spre centrul orasului eram incantata de drumul de la aeroport spre centru erau vile frumoase cu fatadele placate cu faianta pe trotuare erau palmieri si niste copaci cu niste flori mov , maslini tei tunsi , lamai ,mesteceni ,si foarte multe conifere  cand eram mica  nu am putut sa asociez coniferele cu palmieri ,intotdeauna mi-am inchipuit ca brazii defapt coniferele se asociaza cu muntele si cu iarna dar am vazut  ca arata foarte bine si in tarile calduroase pline de palmieri si imi place aceea asociere de verde intens de conifer cu nisip soare si caldura ….. asa am ajuns la hotel eram intr- o zona plina de hoteluri ,de cladiri noi si vechi amestecate parca tot orasul este in reconstructie ma surprins acel amalgam de cladiri frumoase si urate  amestecate ,cladiri care deabia stateau in picioare cladite cu caramida usile si ferestrele sa nu poata intra nimeni in acele cladiri parasite si linga aceea cladire jalnica construita din sec XVIII era o alta cladire impunatoare mareata si cu un stil futurist din secolul  XXI .Am inceput vizita in Lisabona cu Piata Comertului aici se afla statuia regelui Jose 1 in spatele statui se afla o poarta mare frumoasa defapt un arc de triumf de intrare in oras ,un ponton monumental care se deschide spre raul Tejo , toata piata si dealtfel toata stradutele si trotuarele sunt pavate cu faianta alba lucioasa si neagra si cu diferite modele ,adevarate dantelarii din cuburi de  faianta stradute inguste,rufe atirnate la uscat pe sarma in afara balcoanelor ,stradute stramte si abrupte , funiculare si tramvaie foarte vechi de aproximativ un secol cu care se poate  ajunge in diferite parti ale Lisabonei in prima dupa masa am ratacit pe stradutele inguste si pline de faianta pe jos. Sunt multe de vazut in Lisabona eram derutati nu stiam exact cu ce sa incepem eram si obositi dupa zbor ,am luat cina pe o terasa improvizata pe o straduta cu trepte ,erau la tot pasul terase si ospatari care te imbiau sa maninci pe terasa lor ,ce mi sa parut asemanator si tot timpul in mintea mea faceam comparatie intre Lisabona si Istanbul aceleasi stradute inguste ,aceeiasi ospatari care te luau de mina si te pofteau sa maninci in restaurantul lor  mai este o asemanare intre Lisabona si Istanbul cladiri frumoase si noi linga cladiri urate si darapanate ,frumusete si uratenie in acelasi loc defapt mi-am dat seama si de unde era asemanarea intre cele doua orase influenta maura  era predominanta era o contopire intre doua culturi total diferite un amestec de civilizatie  ,ceea ce nu este pe gustul meu ,as fi vrut sa fiu incantata de ceea ce vedeam dar simtamintul meu din interior nu imi dadea pace luat in asamblu ceea ce am vazut mi-a placut ,dar luat mai in amanunt nu este chiar asa cum mi l-am imaginat si cum am citit de pe net ,am mincat un peste foarte bun si apoi am mai ratacit pe stradutele inguste si frumos luminate ,faianta alba stralucea in lumina felinarelor de pe strada ,seara orasul are un farmec aparte nu se vede uratenia se vede doar frumusetea stradutelor  multi turisti cu hartile in maini ,ratacind pe stradute incercand sa exploreze orasul  era foarte multa lume si la acel  ceas tarziu in noapte ,intr-un final sa incheiat prima noastra zi in Lisabona ,a doua zi de dimineata ne-am trezit devreme din obisnuinta era ora 6 ora Lisabonei ne-am uitat pe geam nu era nimeni pe strada au mai trecut inca 3 ore bune pina sa vedem pe cineva pe strada nu ne venea sa credem ca la ora 9 inca lumea nu a iesit pe strada deabia cate un chiosc de ziare se deschidea , era o liniste de nedescris peste tot ,oamenii foarte amabili si foarte calmi nici pe departe nebunia si agitatia cu care eram obisnuita de acasa ,am cumparat un card unic de transport pentru  o saptamina care este valabil pe toate liniile de tramvai ,metrou ,autobuz un lucru foarte bun dealtfel nu am mai avut grija biletelor pe mijloacele de transport si am inceput vizita in partea cea noua a Lisabonei unde este si Oceanario unul dintre cele mai mari acvarii cu speciile de pesti si celelalte vietuitoare ale celor 4 oceane ale pamintului ,mi-a placut aceea zona a Lisabonei este plina de cladiri  frumoase cu o arhitectura foarte frumoasa tot aici se afla si unul dintre cele mai mari Centre Comerciale Vasco da Gama ,tot aici este si Turnul Vasco da Gama si in vecinatate Podul Vasco da Gama care este cel mai lung din Europa mi-a placut si aceasta zi am vizitat tot ce se putea vizita in aceea zona si spre seara am mers cu tramvaiul spre iesirea din Lisabona unde se afla poarta Belem construita de mauri e foarte frumoasa constructia ea apara orasul de corabiile inamice  este declarata patrimoniu UNESCO.A urmat a treia zi de vizita in Lisabona am inceput de dimineata sa vedem orasul vechi cartierul se numeste Alfama am mers pe jos pe stradutele stramte printre edificii medievale am mers  la Cetatea de pe deal,castelul lui Sfantul Gheorghe este pe o colina de unde se vede  tot orasul, locul  are o priveliste minunata,am iesit din castel si ne-am oprit pe o terasa sa mincam de pranz era o terasa improvizata pe un colt de strada erau 8 mese si patronul se ocupa de tot era foarte amabil am vrut sa ramanem la aceea terasa pentru ca se canta Fado muzica specifica populara portugheza mi-a placut aceea muzica romantica si plina de pasiune desi nu intelegeam cuvintele defapt imi parea rau ca nu intelegeam dar imi placeau acordurile muzicii era ceva unic ,interesant ,mi-a placut  nu stiam foarte multe despre fado stiam si imi amintesc ca eram destul de mica cand am auzit de Amalia Rodriquez ea era considerata regina fado-ului ,o personalitate  importanta a Portugaliei .A patra zi am inchiriat o masina si am mers  in nordul Lisabonei sa vizitam Sintra ,o zona superba cu plaje cu nisip foarte fin cu o vegetatie deosebita am ramas impresionata de Oceanul Atlantic de Palatul din Sintra ,nu ma puteam satura sa admir albastrul oceanului ma simteam fericita ca puteam sa admir atita frumusete am mers apoi in cel mai occidental petec de pamint Cabo da Roca ,un loc superb oceanul care se loveste de stanci ,multe flori ,natura lasata sa isi faca cursul natural  de viata ,ce mi-a placut foarte mult este aceea piatra pe care scrie in portugheza cateva cuvinte ale lui Camoes si scrie asa :
Aqui ….
Onde a terra se acaba
E o mar comeca ……..
Aici unde pamintul se termina si incepe marea ……
mi se par foarte frumoase aceste cuvinte,am ramas si voi ramine impresionata de Oceanul Atlantic, de Sintra ,de spectaculosii muntii Sintra de stanci ,de valuri ,de casele superbe placate cu faianta de turnul Belem ,de Podul peste fluviul Tejo de replica  portugheza  a statuii lui Isus din Rio de Janeiro ,de Oceanariu, de Castelul Sao Jorge.