~Ortodoxie şi Occident în România

Silviu Cerna, Universitatea din Timisoara: Draga Viorel, consider ca descrierea pe care o faci starilor de lucruri este, in general, foarte corecta, insa nu cred ca aceste situatii sunt cauzate de ortodoxism sau in primul rand de acesta. Ele se intalnesc in forme asemanatoare in tarile foste comuniste neortodoxe romano-catolice Polonia, Cehia-Slovacia, protestanta RDG, precum si in lumea postcomunista necrestina, musulmana din fostele republici sovietice din Asia Centrala.
Viorel Roman, Universitatea din Bremen: Marxismul, o religie prometeica, care voia sa realizeze raiul pe pamant, s-a implementat sub teroare. Forme de evlavie vechi au dat totusi un specific local. Se poate vedea usor deosebire intre comunismul catolic polonez, care a dat semnalul, prin papa Ioan Paul II si Solidaritatea, inchiderii spectacolului penibil de nedreptate si minciuna organizat de Moscova, cel musulman din Asia Centrala sau cel confucianist din China. Sau Pile, Cunostiinte si Relatii PCR la romani si bulgari. Sa ne reamintim ca in lupta pentru promovarea comunismului in Afganistan, sovieticii au constatat cu stupoare ca soldatii lor musulmanii nu trageu in fratii lor de credinta, asa ca au trebuuit sa aduca in linia intai numai crestini si sa termine repede nefericita excapada la islamici. Oricum Lag?rul comunist era an ovo condamnat pentru c? l-a scos pe Dumnezeu din societate, salarul n-avea leg?tura cu munca si sexualitatea era decuplat? de procreere.
S. C.: Daca exista totusi anumite deosebiri – si ele, desigur, exista -, acestea par a tine mei degraba de istoria mai veche si mai noua si mai ales de tipul de comunism aplicat, precum si de durata acestuia (de exemplu, in fostele republici jugoslave, indiferent ca sunt ortodoxe, catolice sau musulmane, pamanatul este integral lucrat, pe cand in Romania, nu; dupa mine, aceasta situatie, cu relevanta majora din punct de vedere economic si social-politic, se explica mai bine prin consecintele colectivizarii, nu prin credinta; dar, fara colectivizare, ceea ce a fost in Jugoslavia a fost cu adevarat comunism?).
V.R.: Istoria joaca un rol important. La impartirea sferelor de influenta Stalin a obtinut de la occidentali 90% de influenta in Romania, dar numai 50% in Jugoslavia und jum?tate de populatie nu era ortodoxa. Asa ca aici s-a dus o lupta continua intre ortodoxie si occident, pana cand fara sprijinul Moscovei ca in razboaiele mondiale, catolicii si musulmanii s-au eliberat de teroarea ortodoxa in lupte grele. Razboiul a fost de fapt religios nu etnic. Toti erau slavi, dar de credinte diferite.
S. C.: In ceea ce ii priveste pe romani, toata experienta si toate lecturile mele  arata ca, in mod preponderent, ei nu sunt atat de credinciosi incat comportamentele si diversele aspecte ale vietii lor sociale sa fie determinate in mod hotarator de valorile religioase. Ei sun mai degraba superstitiosi, dar aceasta este altceva. Aici este vorba despre interiorizarea valorilor si normelor etice derivate din credinta, ceea ce presupune un anumit grad de evolutie spirituala individuala si colectiva.
V.R.: Ortodoxia greaca este speculativa, cea slava mesianica (vezi panortodoxia si panslavismul), iar a noastra este pragmatica, permanent in lupta pe toate fronturile. Greco-slavii n-au incredere in romani pentru ca sunt latini, occidentalii, aliatii lor firesti, n-au incredere in ei pentru ca sunt ortodocs, duplicitari, ca Mihai Viteazu si Nicolae Ceusescu. In Sfantul Imperiu Roman romanii erau numai toleratii. Greco-slavii i-au decimat. La sud de Dunare sunt sub 10%, iar la nord au fost tinuti in mizerie fara orase sau dreptul de a se ruga, scrie in limba lor latina, ca le taia popa greco-slav limba. Si azi se vad urmele acestei nedreptati strigatoare la cer. Totusi a fost suficient ca ortodocsii din Transilvania sa se uneasca cu Roma si au si aparut Corifeii Scolii Ardelene, miscarea de emancipare nationala, Romania Mare.
S. C.: Precizez ca sunt cat se poate de constient de importanta convingerilor religioase si a implicatiilor lor morale pentru viata individului si a colectivitatilor umane, insa nu cred ca, dupa jumatate de secol de educatie ateista si intr-o lume secularizata, acestea sunt, la romani cel putin, principalul factor comportamental.
V.R.: Dupa jum?tate de secol de minciuna si sclavie, nu-i de mirare ca societatea romaneasca este in deriva. Ateismul si relativismul fac ravagii si in occident. Faptul ca in Constitutia Europei crestinismul e trecut cu vederea, e un scandal. Sa ne reamintim ca la anul 1000, populatia globului, 200 de milioane, traia la cheremul tiranilor tribali, cu superstitii, bolii, foamete. Progesul generat de Europa, face ca azi 6 miliarde sa traiesca în conditii incomparabile. Crestinii au depasit superstitiile, credinta oarba în caracterul ciclic al timpului si a introdus notiunea lineara de proges. Imitatia Cre¬ato¬rului, Imago Dei, face ca omul, devenind el insusi creator, sa stapineasca el natura, nu invers, ca la pagani. Manastirile au salvat cultura latina de barbari, au propagat valorile muncii, au devenit si intreprinderi cu evidenta costurilor si a profitului, care era reinvestit. Catedralele era modelul vizibil al investitiilor mai multor generatii. Calugarii descopereau tehnologii productive. In evul mediu o treime din Europa era condusa direct de Biserica, în limba latina. Cadrul juridic al UE, e dreptul roman, acquisul comunitar, forma laic? a codului canonic romano-catolic.
S. C.: Da-mi un singur exemplu de fapta individuala sau sociala care, in zilele noastre, la romani, sa fi fost in mod clar inspirata de o credinta sau de vreo convingere (de orice gen, nu numai religiosa) si sun gata sa-mi schimb parerea!
V.R.: Convertirea lui Ion Iliescu, comunist si fiu de ilegalist si a primului sau ministru Petre Roman, fiul lui Neulaender, evreu Kominternist, la ortodoxie. Ambi marxisti si ateisti isi faceau cruce la TVR dupa Revolutie si sarutau mostele Sf. Parascheva. Botezul familiei Putin si a KGB-ului nu stiu daca este o fapta individuala sau sociala. Clar este ca inlocuirea loctitorului politic din armata ortodoxa cu un popa e o fapta sociala. Uita-te la harta alegerilor, moldo-valahi voteaza intodeauna altfel decat unitii cu Roma din Transilvania si Banat. Orientare ortodoxa si occidentala in Romania
S. C.: Adevarul este ca, la romani, nu cunoastem, in toata istoria lor, exemple de martiri si de kamicaze! Desi avem, din fericire, unele exemple – nu prea multe si din ce in ce mai rare – de oameni de caracter.
V.R.: Urmasii legiunilor pierdute la Dunarea de Jos, romanii sunt oameni pragmatici, nu au vocatia de kamicaze. Totusi ierarhii Bisericii Unite cu Roma au refuzat dictatul lui Stalin si s-au prapadit in puscariile ortodoxo-comuniste.
S. C.: Referitor la aranjamentele facute la nivelul conducatorilor celor doua mari biserici crestine si consecintele lor politice, consider ca aici suntem in domeniul speculatiei pure, ca si atunci cand vorbim despre alte ,,oculte,,.  Inter alia si pentru ca ii cunosc personal pe unii inalti ierarhi romani si nu cred ca au avengura necesara pentru un asemenea proiect – admitand ca acesta ar fi posibil.
V.R.: Inalti ierarhi romani au avengura necesara, dar au memorie lunga si stiu ce i-ar astepta, daca revin hoardele pravoslavnice de la rasarit si nu i-ar regasii smeriti Moscovei. Milione de romanii au votat cu picioarele, muncesc in Europa catolica, nu cea ortodoxa, directia emanciparii neamului e cat se poate de clara. Dar e inca frica.
S.C.: Cateva cuvinte despre alegerile prezidentiale recente, la care diaspora,  milionele de romani plecati in occident la munca, s-a angajat ca niciodata.
V.R.: In Rusia PC s-a destramat, KGB-ul s-a afirmat. In Romania invers, Securitatea condamnata si PCR, FSN, PDSR, PSD la putere. 2009 Geoana, Partidul ortodoxo-comunist a pierdut alegerile pentru ca urmasii lui Iliescu nu mai au sprijinul marilor puteri, nici macar al Securitatii, care l-a promovat pe Iliescu. Fara maleficul Partid societatea are acum un respiro, suficiet ca sa se afirme o generatie fara frica de rusi, nascuta in libertate. Va reusi ea sa integreze ortodoxia modo-valaha in occident?


FRICA DE LIBERTATE, 1989-2009

La Revolutia din dec. 1989 romanii si-au luat portia de libertate sau li s-a bagat pe gat, in caz de lovitura de stat. Era clar ca sclavia marxista s-a terminat, dar ca noua libertate fara dreptate si adevar e fara mare valoare pentru ca in fond esalonul doi al Partidului l-a inlocuit pe primul: Ceausescu, Iliescu – Pleaca ai nostri, vin ai nostri.
Dupa un mileniu pravoslavnic, o jumatate de secol de minciuna si Lagar, frica de libertate nu dispare peste noapte. Nu era mai bine inainte? Ortodoxo-comunismul a emancipat mil. de tarani, care si-au facut un rost la oras. Dreptul roman, contractele, organizatiile rationale, capitalismul impersonal e compatibil cu valorile moldo-valahe?
In Rusinea de a fi ortodox C. Coman constata ca In marsul lor grabit spre Europa guvernantii romanilor, si-au dat seama, adeseori, ca le atarna de picioare, ca o piatra de moara, ortodoxia… Problema nu a fost clar si explicit exprimata, dar ea este evidenta oricarei priviri mai atente… Dilema neexprimata a actualilor guvernantii, ca si unei parti insemnate a intelighentiei romanesti, priveste asumarea sau lepadarea identitatii noastre nationale ortodoxe… Oamenii nostri ?luminati?, evident (sunt) rusinati ca apartin unui popor ortodox…in: Scrisoare Duhovniceasca a Mitropoliei Ortodoxe Romane pentru Germania si Europa Centrala, Regensburg, 10 / 1998. Este adevarat, politic corect ce ne spune preotul?
Si Marx vedea ca rationalitatea Capitalului nu se impaca cu orientul. Pentru Weber, capitalismul e un produs al Eticii protestante a muncii. Calugarii romano-catolici celibatari, latinizati, specializati, mobili au pus bazele ?Teologiei muncii?; legislatiei de sorginte romana; birocratiei care rezolva conflictele rational; institutii care realizeaza investitii si eforturi fizice, intelectuale coerente pe durata a mai multe generatii. Indumnezeria omului si obligatiile fata de creatia divina cotidiana practicate rational in apus sunt prea putin cunoscute in rasarit. Ortodocsii refuza raceala concurentei, care lezeaza iubirea fratilor, specializarea, rationalitatea capitalismului, ei prefera contemplatia, perfectionarea spirituala – Oda repausului adanc. Cei mai radicali il vad in apus chiar pe anticrist, pe dusmanul de clasa si mai nou robotei.
Orientarea ortodoxo-comunistilor moldo-valahi spre vest UE/NATO implica desigur o schimbare de paradigme, un dialog si religios cu cei care au pus bazele capitalismul. Pentru ca ei urmaresc sa contribuie cu performantele spirituale ale contemplatiei lor milenare la mantuirea lumii, in care Teologia muncii totusi domina ? capitalismul ca religie. Cum e posibil adaptarea idealului bizantin exigentei contractul roman?
La tranzitia spre libertate frica si nostalgia sunt firesti. Dupa Biblie, in drum spre Tara Fagaduintei multi regretau deja siguranta din vremea sclaviei faraonice si se inchinau Vitelului de Aur. Asemanarea cu tranzitia de la Imperiul cel rau la UE/NATO bate la ochi. Asa ca PCR, FSN, PDSR, PSD s-a adaptat dar si-a pastrat maduva ortodoxa – Pentru linistea noastra – iar marxismul, religie prometeica, ce urmareste realizarea raiului pe pamant, este numai o fateta secularizata a antioccidentalismului lui funciar.
Ceausescu practica nedreptatea si minciuna, dupa Cortina de Fier a rusilor. Iliescu aplica tactica lor, a pamatului parjolit: desindustrializare, agricultura de supravietuite, coruptie si saracie cu larg caracter de masa. Dar in ciuda tuturora, vizita papei Ioan Paul II la Bucuresti, a repus tara pe harta Europei – Nu va fie frica! Apoi este ales Traian Basescu cu programul Dreptate si Adevar. Alegatorii au inteles, integrarea in Europa presupune cere depasirea duplicitatii, nedreptatii si minciunii din trecut.
Romanii sunt deceptionati de libertatea de dupa 1989. Duplicitatea moldo-valaha, minciuna si nedreptatea marxista sunt evidente. Frica de libertate este de inteles, pentru ca fara dreptate si adevar nu exista libertate. Dar oligarhia dicteaza ce-i politic corect, ce-i de ales, ce-i progresul. Dar care-i adevarul intr-o lume in care aparent toti au dreptate? Sau nu exista adevar? Ce este omul si cum poate sa se implineasca el, ca individ si colectivitate? In traditia crestina, oamenii, creatie a lui Dumnezeu, au un drept la libertate, dreptate si adevar. Conducatorii care nu le respecta, in limbaj modern standarde de civilizatie, trebuie inlaturati, pentru ca nu-s legitimi.
In era nationalismului, colonialismului statul parea a oferi cadrul libertatii, dar o dreptate redusa la interesul de stat, nu la dreptatea in sine, dupa Augustinus, nu se deosebeste de loc de interesul unei bande de hoti bine organizata. Libertatea trebuie cultivata, raportata mereu la realitate, la adevar, la responsabilitatea fata de celalalt, atat individuala cat si institutionala. Daca privim istoria libertatii, incepand cu Biblia, vedem forme aberante, dar si o linie a conceptiei crestine de descifrat din Decalog.
De la Imperiul Roman la UE exisa o linie ascendenta dar si cu fracturi, spre libertate (si materiala!), dreptate si pace. Transferul de suveranitate la UE, EURO schimba radical cadrul social-economic al romanilor. Dar tot asa cum nu exista filozofie, care sa nu se orienteze dupa o mare traditie religioasa, tot asa ortodocsi raman stingheri, daca nu gasesc, in dialog, un limbaj comun cu Roma. Angajamentul colectiv recent pentru dreptate si adevar sunt primi pasi pe calea emanciparii, integrarii autentice in Europa, unde frica de rusi, de libertate, ca si rusinea de a fi ortodox sunt nejustificate.

SILVIU CERNA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s